Koła czołowe i wałki zębate

wałki zębate

Wraz z rozwojem produkcji coraz więcej osób zwraca uwagę na działanie przekładni, jest ich wiele rodzajów. W tym artykule przybliżamy naszym czytelnikom charakterystykę dwóch rodzajów kół zębatych – są nimi przekładnie walcowe i czołowe.

Czym są koła zębate?

Koła zębate to cylindryczne, okrągłe lub stożkowe mechanizmy zębate. Zęby są obrabiane w materiale w równych odstępach. Koła zębate są również określane jako zębatki. Istnieje wiele sposobów wytwarzania kół zębatych, takich jak tłoczenie, kucie, metalurgia proszków, wytłaczanie, odlewanie i obróbka skrawaniem. Zazwyczaj są one mocowane do maszyn za pomocą wału. Para kół zębatych zazębia się, aby zwiększyć ruch i moc mechanizmu.

Najczęstsze rodzaje kół zębatych – walcowe i czołowe

Istnieje wiele rodzajów kół zębatych różniących się kształtem, wielkością (promieniem), liczbą i rozmieszczeniem zębów.

Wałki zębate

Wałki zębate mają proste zęby o cylindrycznym lub okrągłym korpusie. Są jednymi z najbardziej wydajnych typów i są bardzo łatwe w budowie. Zęby biegnące prosto do osi wału są obrabiane w korpusie koła zębatego i dlatego są częścią grupy kół zębatych z wałem równoległym. Mogą obsługiwać znaczne obciążenia z dużą prędkością i większą dokładnością w porównaniu z innymi rodzajami przekładni.

Koła walcowe nie generują obciążeń osiowych (wzdłużnych) na wale i są hałaśliwe, gdy wykonywane są operacje przyspieszone. W wytłoczonej parze kół zębatych mniejszy nazywa się zębnikiem, a większy nazywa się kołem zębatym. Maszyny mają koła zębate czołowe w połączeniu z zębatkami wewnętrznymi, zębatkami, a nawet zębatkami czołowymi.

Koło zębate czołowe

Najczęściej używanym sprzętem jest koło zębate czołowe. Są one powszechnie stosowane w branżach takich jak napoje, żywność i motoryzacja. Są one również ważne w małych maszynach (zegarki, urządzenia domowe, takie jak suszarki do ubrań, pralki) i dużych maszynach (w elektrowniach, pompach, gospodarstwach rolnych, pociągach, maszynach przeładunkowych i przekładniach planetarnych z wewnętrznymi przekładniami).